فلسفه ی تعدد زوجات در اسلام
اولاً : دختران بيش از پسران آماده ی ازدواج می شوند.بنابراين اگر در شهری در ظرف يك سال مثلاً هزار پسر و هزار دختر متولد شوند بعد از بيست سال در برابر پنج هزار پسر آماده ی ازدواج ، حدود ده هزار دختر آماده ی ازدواج وجود خواهد داشت.
ثانياً : مرگ و مير زودرس در مردان (به خاطر مشاغل سنگين،خطرات و حوادث ناشی از كار،مخاطرات ناشی از تصادفات رانندگی در مأموريت ها و در مشاغل خارج از شهر) بيش از زنان است و در نتيجه عده ای از زنان پس از مرگ شوهر خويش ، بی شوهر و بدون سرپرست باقی می مانند و برای صيانت آن ها راه عاقلانه ای جز ازدواج و حتی ازدواج با مردان زن دار باقی نمی ماند.
ثالثاً : اسلام تعدد زوجات را برای هر مردی بدون قيد و شرط جايز نفرموده است بلكه داشتن تمكن برای پرداخت نفقه و رعايت عدالت و مساوات ميان زنان را شرط جواز آن قرار داده است.پس اگر مردی با تمكن و رعايت عدالت و پيدا شدن زن بی سرپرست اقدام به ازدواج مجدد نمايد هيچ گونه مانعی از نظر عقلی و شرعی نخواهد داشت.
علاوه بر آن بايد دانست اسلام ازدواج مجدد و تعدد زوجات را بر مردان واجب نكرده است بلكه امری جايز و مباح و گاه (باشرايطش) مستحب و راجح دانسته است.
(بهشت خانواده.جواد مصطفوی)