برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع «فضای مجازی و کودکان»
کرسی آزاداندیشی با موضوع «فضای مجازی و کودکان» روز سه شنبه مورخ 26/08/1394 در مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها شهرستان آمل برگزار گردید. در این کرسی که حدود 50 نفر از طلاب و اساتید حوزه حضور داشتند، طلبه پایه پنجم؛ خانم نسرین رضایی به عنوان ارائه کننده بحث مطالبی به این شرح بیان کردند:
ترکیب فضای مجازی برای نخستین بار توسط ویلیام گیمسبون؛ نویسنده کانادایی در سال 1982 مورد استفاده قرار گرفت. فضای مجازی فضایی تخیلی است که از اتصال رایانه ها و ابزارهای ارتباطی دیجیتال به وجود آمده و تمام انسان ها را در هرجای جهان به هم متصل می کند. این فضا وجود فیزیکی نداشته و محدود به مکان خاصی نیست.
کشور ما از نظر بهره مندی در بین 187 کشور جهان، رتبه 87 را داراست که 35 درصد استفاده کنندگان را قشر جوان تشکیل می دهند. با گسترش فضای مجازی باید به آسیب های آن نیز توجه نمود. آسیب هایی مانند مشکلات جسمانی، مشکلات شغلی و تحصیلی، شکل گیری هویت مجازی، اعتیاد و … که اگر به آن ها توجه نشود موجب به وجود آمدن مشکلات خانوادگی و گسست بین اعضای خانواده خواهد شد.
بنابراین والدین باید تلاش کننند تا فرزندان خود را از این آسیب ها در امان نگه دارند که اولین قدم در این راه، افزایش سواد رسانه ای است. اگر والدین با فضای مجازی و نحوه به کارگیری آن آشنا باشند بهتر می تواننند به فرزندان خود آگاهی داده و از آسیب های وارده جلوگیری نمایند.
در ادامه طلبه فارغ التحصیل؛ کلثوم مقدس به عنوان منتقد این گونه بیان داشتند:
با توجه با این که عصر جدید، عصر انقلاب در ارتباطات است یکی از فراگیرترین رسانه هایی که می تواند در تقویت آگاهی افراد نقش مهمی داشته باشد، اینترنت و فضای مجازی است. در قرن جدید فقط به فردی که خواندن و نوشتن می داند با سواد اطلاق نمی شود بلکه توانایی استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی جدید، سواد محسوب می شود که به آن سواد رسانه ای می گویند.
اینترنت این امکان را برای افراد فراهم کرده که در هر کجای دنیا و هر زمان زمان که بخواهند با دیگران ارتباط برقرار نمایند. فضای مجازی موجب یادگیری مهارت های مختلفی مانند یادگیری زبان، تعامل با فرهنگ های مختلف و مهارت پردازش اطلاعات می شود.
از دیگر مزایای استفاده از اینترنت و فضای مجازی، ایجاد فرصت های برابر آموزشی(عدالت آموزشی)برای همه افراد حتی در نقاط روستایی و دوردست، برقراری ارتباط آزاد با نهادها و سازمان های مختلف، دسترسی به پایگاه مختلف اطلاعاتی و سرگرمی و فرهنگی است. هم چنین انجام بازی های آن لاین از جمله مزیت دیگر فضای مجازی است که کودکان به راحتی و با هزینه کم می توانند بازی کنند و با بازیکنان دیگر در هر جای جهان ارتباط برقرار نمایند.
در پایان استاد محترم؛ خانم سیده محدثه رضوی به عنوان داور این کرسی به شرح ذیل به جمع بندی مطالب پرداختند:
فضای مجازی هم آسیب دارد و هم مزیت. نمی توان از آن استفاده نکرد اما باید راه کارهایی را پیشنهاد کرد که در حین استفاده، از آسیب ها جلوگیری نمود. والدین باید متوجه باشند که کودکان در فضای مجازی با چه افرادی در ارتباطند. باید رایانه و ابزارهای ارتباطی درفضای عمومی خانه قرارداده شود وبرای انجام بازی،محدودیت زمانی تعیین گردد.
از آن جایی که بازی غذای روح کودک محسوب می گردد، نباید از آن منع شود. پس باید با در نظر گرفتن بازی های مفید، انرژی او تخلیه شده و اوقات فراغتش پر گردد. در غیر این صورت انجام مداوم بازی های رایانه ای موجب به وجود آمدن آسیب های جسمانی، خیال پردازی و القای فرهنگ غلط به کودک می شود. نهادهای وابسته نیز باید تلاش نمایند تا بازی هایی تولید کنند که با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما تناسب داشته باشد.
در پایان جلسه، کلیپی به نمایش گذاشته شد که یکی دو مورد از بازی های رایانه ای توسط یکی از کارشناسان این امر، آسیب شناسی شده و نمادهای ضد اسلامی آن معرفی گردید.