حجاب
“حجاب حق الهی”
بعضی افراد خیال می کنند که حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است و بنابر این پندار،حجاب نشانه ی ضعف و محدودیت زن است!
راه حل این شبهه و تبیین حجاب در قرآن کریم به این است که زن باید کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بتواند از حق خود صرف نظر کند و نیز حجاب زن مربوط به مرد هم نیست تا با رضایت مرد از حجاب صرف نظر شود. حجاب زن مربوط به خانواده هم نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند.بلکه حجاب زن،حقی الهی است.
در جهان غرب و کشور هایی که به قانون غربی مبتلایند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد،قوانین آن ها پرونده را مختومه اعلام می کند.اما در اسلام چنین نیست.حرمت زن،نه به خود زن،نه به شوهر و نه به برادر و فرزندانش اختصاص دارد و همه ی این ها اگر رضایت بدهند،قرآن راضی نخواهد بود چون حرمت زن و حیثیت زن،حق الله است و خدای سبحان زن را با سرمایه ی عاطفی آفرید که معلم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد.اگر جامعه ای این درس رقّت و عاطفه را ترک نمود و به دنبال غریزه و شهوت رفت،به همان فسادی مبتلا می شود که در غرب ظهور کرده است.
از این رو کسی حق ندارد بگوید که من به نداشتن حجاب رضایت دادم.از این که قرآن می فرماید:« هر گروهی اگر راضی هم باشند شما حد الهی را در برابرآلودگی اجرا کنید.»،معلوم می شود که عصمت زن،حق الله است و به هیچ کسی ارتباط ندارد. قهرا” همه ی اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصا” خود زن،امین امانت الهی هستند.
(زن در آیینه ی جلال و جمال.آیت الله جوادی آملی)