برگزاري جلسه اساتيد به مناسبت آغاز سال تحصيلي
دکتر محمد شفیق عضو شورای علمی پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان مازندران و عضو هیئت امناء مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها آمل در نشست اساتید این مدرسه که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، بیان کرد: در زمینه آموزش و بیان مباحث علمی، سه نکته را باید رعایت نمود: اول آن که یک استاد با مطالعه کتب و مقالات متعدد، علم خود را به روز نماید تا بتواند با شبهات جدید، آشنایی داشته باشد.
وی گفت: دومین نکته آن است که دانش مدرس، جامعیت داشته باشد و سومین مورد نیز که در روایات دینی هم بر آن تاکید شده این است که هرچه می داند بگوید و از پاسخ دادن به سوالاتی که جوابش را نمی داند بپرهیزد.
محمد شفیق تصریح کرد: یکی از بهترین راه کاری که می تواند در یادگیری طلاب نقش بسزایی داشته باشد آن است که استاد، یک جزوه 20 تا 30 صفحه ای از مبانی کلی درس مورد نظر آماده نموده و در ابتدای سال تحصیلی، در اختیار طلاب قرار دهد تا با مباحث اولیه درس از طریق آن جزوه آشنا شوند که این امر، سبب سهولت در یادگیری خواهد شد.
وی گفت: جهت علاقه مند نمودن طلبه ها به درس، لازم است استاد با مدیریت زمان، مدیریت کلاس و خلاقیت در نحوه تدریس، در طلاب انگیزه ایجاد نماید و همچنین جهت ایجاد تنوع حین تدریس، از پاورپوینت استفاده کند.
محمد شفیق تاکید کرد: هر مبحث تدریس، به یک مقدمه نیاز دارد که لازم است خوب بیان شود تا در پایان، نتیجه خوبی از سوی طلاب دریافت شود.
وی افزود: استاد پس از بیان مقدمه، وارد بحث اصلی درس و محتوا شود، هنگام تدریس جهت یادگیری بهتر، از مثال هم استفاده نماید و در پایان کلاس نیز نتیجه گیری و موخره ای از درس بیان کند.
عضو شورای علمی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران مازندران در ادامه به تاثیر صدا و کلام مدرس در امر آموزش اشاره داشته و اظهار کرد: امام علی علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه بر فصاحت و بلاغت کلام تاکید داشته اند و ضروری است یک استاد برای پیشگیری از خستگی طلاب، لحن صدای خود را تغییر دهد و تن صدای او آرام و یکنواخت نباشد.