اين فرمايش آقا بسيار قابل تأمل است؛
هم طرازي انقلاب اسلامي با فضاي مجازي!
براي پيروزي انقلاب اسلامي و دست يافتن به اين نعمت بزرگ، چه خون ها كه ريخته شده و چه جان نثاري ها و فداكاري هايي انجام گرفته.
پس وقتي فضاي مجازي با انقلابي تا اين اندازه بزرگ و مهم برابر شده، بايد در اهميت اين فضا و چگونگي استفاده از آن بسيار تفكر و تأمل نمود!
به قول آقا؛ بايد در مواجهه با اين فضاي مجازي كه البته حقيقي است، افسران جنگ نرم باشيم و هنگام قرار گرفتن در اين لغزشگاه، حواسمان باشد؛
حواسمان باشد كه نامحرم نامحرم است حتي اگر مجازي باشد!
حواسمان باشد كه تهمت و دروغ و غيبت، گناه است حتي اگر مجازي باشد!
حواسمان باشد كه ديدن هرنوع تصوير و فيلم شايسته و مجاز نيست حتي اگر در فضاي مجازي و در خلوت باشد،
چرا كه خداوند سميع و بصير، همه جا حاضر و ناظر بر اعمال ماست!
“ألَم يَعلَم بِأنَّ اللَه يَري؟!”
دو سه هفته ای بود که برای آن مهمانی به یک دردسر جدی افتاده بودم. مهمان ها از ساعت 7 به خانه ما آمدند. یک ساعت و نیم همگی دور هم گفتیم و خندیدیم و خاطره گویی کردیم. اما به تدریج هریک از برادرها، شوهرخواهرها و حتی بچه ها از جمع جدا و در گوشه ای با گوشی و تبلت خود مشغول شدند.
همسرم به من تذکر داد که ناراحت نشوم چرا که این وضعیت طبیعی است و دامان خیلی از خانواده ها را گرفته است. به صورت ها نگاه می کردم؛ یکی گوشی را به چشم نزدیک کرده و با دقت نگاه می کرد، یکی می خندید و زیر لب می گفت: “دل ما هم خوشه که زندگی می کنیم". بچه ها هم که به مانیتورها خیره شده بودند، گاه از اضطراب بازی، پلک ها را به هم فشار می دادند و فریاد می زدند.
مادرم هم در همین زمان در گوشه ای نشسته بود و با انگشت هایش بازی می کرد و حرف نمی زد. شایعه و سیاه اندیشی، دوری از واقعیت های ملموس و دل چسب، بر باد دادن ثانیه های باهم بودن و خراش مداوم روح کودکان، قسمتی از آسیب هایی بود که دیدن آن ها در جمع ما خیلی سخت نبود. همسرم به شوخی می گفت: “شام بعدی را اینترنتی و مجازی می گیریم تا بیشتر کنار هم باشیم".
مهمانی آن شب به پایان رسید و همگی با چشمانی که از نور مانیتورها خون آلود شده بود، از هم خداحافظی کردیم. وقتی همه رفتند، این روایت از امام علی علیه السلام را برای همه مهمان ها پیامک کردم که حضرت فرمودند: «هرکس به امور بیهوده بپردازد، امور سودمند را از دست می دهد». (غررالحکم.ح8520)
حقیقت این است که نه از مهمانی و نه از چرخش های بی پایان در شبکه های مجازی فایده ای به کسی نمی رسد مگر این که:
1) در واقعیت زندگی کنیم.
2) فرصت باهم بودن خانوادگی و فامیلی و حضور در پای صحبت بزرگان فامیل را به سادگی از دست ندهیم.
3) در عصر انفجار اطلاعات، تعقل و دانایی را پای شایعات ذبح نکنیم.
4) سیاه نمایی شبکه های مجازی، روح را فرسوده و ناامید می کند در حالی که واقعیت و حقیقت زندگی، شیرین، سفید و امیدوارانه است.
5) ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنیم و با دیدن نمایش تجمل در محیط مجازی، زندگی خود را به آتش نکشیم.
(برگرفته از ویژه نامه آرامش بهاری.معاونت فرهنگی اجتماعی اوقاف)
شنبه:
با زنم دعوایم شد. احساس کردم دیگر طاقت نیش و کنایه هایش را ندارم.
یک شنبه:
اداره پر شده بود از بازرس. یکی از آن ها سرش خلوت بود. دویدم طرفش. زیراب همکارم را زدم. تلافی سال پیش که گزارش کم کاری من را به رئیس داده بود.
دوشنبه:
زندگی برایم شده جهنم. قسط ها عقب افتاده و پسر کوچکم تب دارد. حوصله گریه هایش را ندارم. بیرون می زنم شاید با یه نخ سیگار کمی آرام بگیرم.
سه شنبه:
دیگر حوصه نوشتن ندارم. داشتم می نوشتم که دخترم دستم را خط زد. از دستم در رفت و محکم زدم …
چهارشنبه:
ترافیک سنگین بود. از هرچی بدم میاد سرم میاد. یه بوق زدم که زودتر برود. چراغ داشت قرمز می شد. آن قدر صبر کرد که … من هم سرم را آوردم بیرون و هرچی از دهنم در می آمد …
پنج شنبه و بقیه روزها هم همین طور است.
***********************************************
گاهی بیشتر از زیاد شنیدن، باید یک جمله شنید و کمی فکر کرد:
«سَلامٌ عَلی قَلبِ زِینبِ الصَّبور».
امام علی علیه السلام فرمودند: «اگر صبر کنی، به مقام و منزلت نیکان می رسی و اگر بی تابی کنی، آن تو را به آتش وارد می کند.»
(غررالحکم.ج3.ح3713)
«فضیلت های فراموش شده»؛ نگاه
بینندگان زنان کم پوشش و بدحجاب، یا افراد بدون همسرند یا همسردار. افراد بدون همسر یا باید برای ارضای غریزه تحریک شده به گناه آلوده شوند یا تلخی تحمل را بچشند و دچار بیماری های روانی شوند. افراد همسردار وقتی سیما و اندام زنان کم حجاب را مشاهده می کنند به سبب وجود تفاوت با همسرشان، چهره و اندام و عشوه آن فرد برای وی جذاب تر و لذت آفرین تر از همسر خود او جلوه می کند و رفتار آن ها برایش دلپسند تر است. پس این فرد خیال آسوده نخواهد داشت! همین امر ممکن است خانواده ها را متلاشی کرده، فرزندان زیادی را از سایه پدر و مادر محروم گرداند وهزاران رابطه ناسالم با عواقب تباهی آور رخ می دهد.1
اثر دیگر نگاه به نامحرم و صحنه های شهوت آلود این است که با توجه به این که همیشه ارضای میل و شهوت ایجاد شده میسر نیست، شخص دچار یک نوع فشار روحی و حسرت دردناک می شود که نتیجه اش جز حسرت طولانی، بیماری روحی، احساس ضعف، خودکشی، پناه بردن به مواد مخدر و … نخواهد بود. 2
امام علی علیه السلام فرمودند: «هرکس نگاهش آزاد باشد تأسفش هم بیشتر است».3
از لحاظ علمی وقتی شخصی در معرض صحنه های تحریک کننده قرار گیرد و پس از آن زمینه ارضای آن فراهم نگردد، در این هنگام به سرعت هورمون های آزار دهنده سمی در خون ترشح می شود 4 و در زمانی کمتر از یک دهم ثانیه به کمک غده هیپوفیز و فرمان های هیپوتالاموس این سم روانه همه اعضا می شود. 5
بدن برای بیرون راندن این سم به تکاپو می افتد و جنگ داخلی اعصاب آغاز می گردد. شخص در خود احساس اضطراب و خستگی نموده و تصور می کند چیزی ناشناخته بر روان وی فشار می آورد که علائم این حالت سردرد خفیف، ازدیاد تنفس و احساس خفقان در اطراف قلب و ناآرامی است. 6 با استمرار این حالت بیماری های جسمی مانند زخم معده و اثنی عشر فرد را آزار می دهد و به گفته روان کاوان او به بیماری روان تنی دچار می گردد؛ بیماری هایی که نه کاملا جسمی است و نه کاملا روانی. وقتی فرد دچار فشار روانی می شود فعالیت قلب، ریه، جهاز هاضمه، غدد درون ریز و دستگاه های عصبی افزایش می یابد و در صورت ادامه عوامل فشار، فرد دچار ضعف و اختلال جسمی می شود. تحقیقات نیز نشان می دهد که یکی از عوامل مهم حملات قلبی، فشار روانی است. 7
امام صادق علیه السلام فرمودند: «هیچ کس هیچ غنیمتی به چنگ نیاورده است که پرفایده تر باشد از غنیمتی که آدمی از راه فرونهادن چشم به دست آورده است». 8
من آن چه دیده ام ز دل و دیده دیده ام
گاهی بود ز دل گله گاهی ز دیده ام
من آن چه ز دل و دیده دیده ام تا کنون
از دل ندیده ام همه از دیده دیده ام …
……………………………………….
پی نوشت ها:
1) یوسف غلامی،جلوه نمایی زنان و نگاه مردان،ص 120
2) محمد شجاعی،درّ و صدف،ص 139
3) سید حسین شیخ الاسلامی،غررالحکم،ص 195
4) یوسف غلامی،همان،ص 133
5) صفدر صانعی،بهداشت ازدواج از نظر اسلام،ص 125-132
6) روان شناسی مرضی،ص 355-418 به نقل از یوسف غلامی،همان
7) همان،صص 470-478
8) محمد محمدی ری شهری،میزان الحکمه،ج 6،ص 16
(مطلب فوق بر گرفته از متن تحقیق پایانی طلبه خانم فاطمه امیری ارجمندی)
بر اساس روایات اسلامی یکی از عوامل زمینه ساز پاکی و اخلاق نیک، داشتن تغذیه مناسب است؛ هم از نظر نوع غذا و هم از نظر حلال و حرام بودن آن ها. دانشمندان امروزی نیز معتقدند بسیاری از پدیده های اخلاقی به خاطر هورمون هایی است که غده های بدن تراوش می کند و تراوش غده ها رابطه ی نزدیکی با تغذیه دارد و در نتیجه در اخلاق افراد نیز تأثیرگذار خواهد بود.
از جمله چیزهایی که در روحیات اخلاقی انسان تأثیر بسزایی دارد اجتناب از خوردن غذاهای حرام است. غدای حرام، قلب را تاریک و روح را ظلمانی کرده و فضائل اخلاقی را ضعیف می سازد. 1
امام علی علیه السلام فرمودند: «بسا لقمه ای گلوگیر که از لقمه های فراوانی انسان را محروم می کند». 2
خوردن و بهره بردن که قرآن و اسلام آن را مجاز می شمارند به همان اندازه نیاز است که تابع میانه روی و اعتدال باشد و از مصرف کردن افراطی و بیرون از اندازه که متضاد با احوال فطری انسان و باعث تباهی و نابودی است مجاز نمی شمارد. 3
اولیای الهی بر سر هر سفره نمی نشستند و بر هر لقمه ای دست دراز نمی کردند چون می دانستند آن چه که باید از روزی حلال برسد، می رسد. 4
……………………………………………
پی نوشت ها:
1) ناصر مکارم شیرازی،اخلاق در قرآن،ص 214
2) نهج البلاغه،محمد دشتی،حکمت 171
3) احمد آرام،الحیاه،ص 159
4) محمد دشتی،همان
(برگرفته از متن تحقیق پایانی طلبه خانم نساء اردشیری)
مرد فقیری از خداوند پرسید: چرا من این قدر فقیرم؟
خداوند پاسخ داد: «چون یاد نگرفته ای که بخشش کنی!»
مرد پاسخ داد: من چیزی ندارم که ببخشم…
خداوند پاسخ داد: «چرا! محدود چیزهایی داری؛
یک صورت که می توانی لبخند بر آن داشته باشی!
یک دهان که می توانی از دیگران تمجید کنی و حرف خوب بزنی!
یک قلب که می توانی بر روی دیگران بگشایی!
چشمانی که می توانی با آن ها به دیگران به نیت خوب نگاه کنی!»
فقر واقعی، فقر روحی است. دل ها خیلی ساده گرم می شود:
به یک دلخوشی کوچک
به یک احوالپرسی ساده
به یک دلداری کوتاه
به یک تکان دادن سر، یعنی تو را می فهمم…
به یک گوش دادن خالی، بدون داوری و نظر دادن
به یک همراه شدن کوچک، به صرف یک فنجان قهوه
به یک وقت گذاشتن برای تو
به شنیدن یک کلمه؛ من کنارت هستم…
به یک هدیه بی مناسبت
به یک دوستت دارم بی دلیل
به یک غافلگیری
به یک خوشحال کردن کوچک
به یک نگاه
به یک شاخه گل
فقط همین…
سخت نیست!
1-وجود گروه های مرجع (گروه های مرجع و رهبران عقاید)
وجود گروه های مرجع مد در جامعه از عوامل مهم گرایش به مد در جامعه است. گروه مرجع به عنوان ابزاری که ما را در تصمیم گیری یاری می کند، می تواند نقش مهمی در زندگی ما ایفا کند. بدیهی است که ما به طور عموم، به مقایسه ابعاد مطلوبی می پردازیم، از این رو تلاش می کنیم برای کسب پایگاه، شبیه پایگاه مطلوبیت را در خود احیاء کنیم و همیشه گروهی را به عنوان گروه مرجع در نظر داشته باشیم. این گروه مرجع، معیار مقایسۀ ماست. بسیاری از لباس هایی که ما می پوشیم، در ابتدا توسط هنر پیشگان و ورزش کاران پوشیده و سپس به بازار عرضه می شود. چون همین طرح توسط آنها پوشیده شده، مردم آن را خریداری و استفاده می کنند.
2-رسانه ها و ترویج مُد
پیشرفت فن آوری و به وجودآمدن پدیده هایی مثل ماهواره و اینترنت تأثیر زیادی در زندگی مردم داشته است، هرچند توسعه فن آوری ارتباطی افزایش رفاه عمومی را در پی داشته، ولی متأسفانه سوء استفاده عده ای سودجو، تبدیل به معضل شده که امروز شاهد آن هستیم. جوانان ساعت ها پای اینترنت و ماهواره می نشینند تا جدیدترین مدها را بیابند و خود را شبیه فلان خواننده یا هنر پیشه مورد علاقه شان کنند. رسانه های گروهی به کمک تبلیغات و مدهای جدید نیاز و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما هیچ تناسبی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می شود. تولید کنندگان به سرعت از طریق رسانه ها نیازهای کاذبی را جایگزین نیازهای اساسی افراد می کنند. شبکه های تلویزیونی، نشریات و پایگاه های فعال اینترنتی، انواع مُدهای جدید را تبلیغ می کنند و زمینه را برای گرایش جوانان و نوجوانان به سوی مُدهای جدید مهیا می سازند.
3-خلاء مُدسازی در جامعه و گرایش به مُدهای غربی
از علل اصلی درگیر شدن فرهنگ جامعه با مدل های کشورهای بیگانه، خلاء حضور تحصیل کنندگان این رشته به ویژه طراحان لباس است که می توانند مطابق با عرف اجتماعی به طراحی مدل های مُد بپردازند و افراد را از پیروی مدهای بیگانه بی نیاز سازند. از دیگر سو خلاء مد سازی موجب شده است بسیاری از طراحان خارجی، به اقتباس از طرح، جنس و رنگ لباس های تاریخی و سنتی کشور بپردازند، در حالی که صنعت ما بدون همکاری با طراحان، صرفاً به دنبال تقلید از سایر کشورهاست و از الگودهی غافل است که با توجه به تفاوت های جسمی افراد کشور، برخی از این تقلید پوشش ها، زیان بخش است.
(برگرفته از متن تحقیق پایانی خانم سیده معصومه عزیزپور)
1-خودآرایی: بر اساس قرآن، انسان عاشق زیبائیهاست و مهمترین انگیزه در فعالیت و نشاط وی در زندگی این حس است. دورۀ جوانی، زمان جوانه زدن و شکوفایی این بعد روحی انسان است. جوان به محض احساس شخصیت و استقلال و خودیابی از جمله اموری که او را مشغول می نماید، خود آرایی و زیبا نمودن خویش است. لذا نگاهش به لباس، موی سر و سایر اموری که جلوه های زیبایی ظاهری است، نگاه دیگری می گردد.
2- جلوه گری و خودنمایی: گاهی حرف از مدگرایی، جلوه گری، خودنمایی و تفاخر به دیگران است. این ویژگی ها که از برخی ضعف های روحی انسان، چون خود کم بینی و حقارت ریشه می گیرد، موجب می شود افراد با پناه بردن به هر فکر و عمل ممکن، از جمله ایجاد تغییر شکل در ظاهر، تغییر دادن وسائل زندگی و دگرگونی در رفتار و گفتار، توجه دیگران را به خود جلب کنند و خود را از گم شدن در جامعه رها سازند.
3-مدگرایی و تجدّد طلبی: روحیۀ انسان، به گونه ای است که پیوسته از ظواهر جدید و مناظر بکر و هرچه که برای او تازگی داشته باشد لذت می برد. این همان روحیۀ نوگرایی است که نوع متعالی آن عبارت است از بهره گیری از تازه ها برای آسایش انسان ها. این روحیه در دوران جوانی که دوران رشد و شکوفایی غرایز است، حالت شتاب داری می یابد و موجب تغییر و تحولات و خواسته های جدیدی می شود.
4-الگوپذیری و تقلید افراطی: یکی از ویژگی های روحی و روانی انسان در مقطع جوانی و نوجوانی، سنخیت یابی و الگو پذیری است. جوان به دنبال کسی می گردد تا رفتارش را با او تنظیم کند و از کارها و سلوک او تقلید نماید. بر همین اساس می گوید من فلان فوتبالیست هستم یا فلان هنرپیشه هستم، یعنی سعی می کند خودش را در جای الگوی مورد نظرش قرار داده و خود را با او منطبق کند تصورش این است که رفتار مناسب با الگوی انتخابی به او شخصیت داده و موجب جلب توجه و احترام دیگران می گردد و به این صورت حس نیاز به احترام خود را نیز ارضاء می کند.
5-چشم و هم چشمی و جلب توجه دیگران: انگیزۀ رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران، از دیگر عوامل پیروی از مد در بین جوانان و نوجوانان محسوب می شود. این انگیزه، در همه افراد وجود دارد و به گونه های مختلف بروز می کند. رقابت اگر در زمینه های مثبت جهت داده شود، باعث پیشرفت و رشد و تکامل معنوی فردی می شود؛ اما اگر جهت گیری آن به سوی امور مادی و مدپرستی باشد و فرد، سعی کند از لحاظ ظاهری ( مثلاً در سبک و شیوۀ لباس پوشیدن) از دیگران عقب نماند، سرانجام خوبی نخواهد داشت.
(برگرفته از متن تحقیق پایانی خانم سیده معصومه عزیزپور)
بی رحم ترین کلمه «تنفر» است . آن را از بین ببر !
سازنده ترین کلمه «صبر» است . برای داشتنش دعا کن !
روشن ترین کلمه «امید» است . به آن امیدوار باش !
ضعیف ترین کلمه «حسرت» است . آن را نخور !
تواناترین کلمه «دانش» است . آن را فرا گیر !
محکم ترین کلمه «پشتکار» است . آن را داشته باش !
سمی ترین کلمه «غرور» است . آن را بشکن !
سست ترین کلمه «شانس» است . به آن امیدوار نباش !
شایع ترین کلمه «شهرت» است . دنبالش نرو !
سرکش ترین کلمه «هوس» است . با آن بازی نکن !
پيامبر اسلام صلّي الله عليه و آله و سلّم به مسائلی حساسيت خاص داشتند . به چند نمونه از آن ها اشاره مي شود :
1) نماز : روزی پيامبر با ياران خويش نماز خواندند . سپس در ميان گروهي از ياران نشستند. مردی وارد شد و نماز خواند در حالي كه سجده كردنش مانند نوك زدن كلاغ بر زمين بود. پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : « اگر او در اين حال بميرد به دين من نمرده است » .
(مستدرك الوسائل.ج3.ص39)
2) آرايش : پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
« هر مردی كه زنش آرايش كند و با آن حالت از منزل بيرون رود آن مرد بي غيرت است » .
(سفينه البحار.ج103.ص249)
3) كسب هاي حرام : پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : « چيزی كه بيشتر از همه از امت خود مي ترسم آن است كه بعد از من گرفتار كسب های حرام گردند » .
(بحارالانوار.ج70.ص158)
در تعالیم پیشوایان اسلام ، در خصوص آراستگی ظاهر ، توصیه های فراوانی مطرح شده که از آن جمله است : پوشیدن لباس پاکیزه و آراسته ، شانه زدن و مراقبت از موی سر و محاسن ، تمیز نگه داشتن بدن ، کوتاه کردن ناخن و پرهیز از آن چه که موجب نفرت و کراهت دیگران می شود از قبیل بوی بد دهان که ناشی از مسواک نزدن و خلال نکردن دندان هاست .
(حلیه المتقین.علامه مجلسی)
امام صادق علیه السلام از قول پدر بزرگوارشان امام محمد باقر علیه السلام نقل فرمودند : مردی بر در خانه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم ایستاد و اجازه ی ورود خواست . چون پیامبر اکرم خواستند بیرون بیایند ، در اتاق خودشان کاسه ی چرمین کوچکی دیدند که آب داشت . کمی ایستادند و در آن نگاه کردند تا ریش خودشان را صاف و مرتب کنند . هنگامی که به درون خانه بازگشتند عایشه گفت : یا رسول الله ! تو سرور فرزندان آدمی و فرستاده ی پروردگار جهانی . در برابر این کاسه ی چرمین می ایستی و سر و ریشت را صاف می کنی ؟!
پیامبر فرمودند : « ای عایشه ! خدا دوست دارد هنگامی که بنده ی مؤمنش به نزد برادر خود می رود ، خود را مرتب و آراسته کند . »
(مکارم الاخلاق.صص110-109)
حسن بن جهم گوید : بر حضرت موسی بن جعفر علیه السلام وارد شدم دیدم خضاب فرموده است . گفتم : رنگ مشکی به کار برده اید ؟
فرمودند: « خضاب و آرایش در مرد ، موجب افزایش پاکدامنی در همسر اوست . برخی از زنان ، به این جهت که شوهرانشان خود را نمی آرایند ، عفاف را از دست می دهند . »
(چه بگوییم.محمد رحمتی)
قرآن در باره ي پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم مي فرمايد : « لقد كان لكم في رسول الله أسوه حسنه » : مسلماً براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيكويي است .
به چند نمونه از سنّت هاي حسنه ي پيامبر اسلام اشاره مي شود :
1) احياي مساجد و شركت فعال در نماز جماعت
2) سنّت قرض الحسنه
3) سنّت افشاي سلام
4) سنّت الفت و وحدت بين مسلمين
5) نام نيكو گذاشتن و تغيير دادن نام هاي بد
6) ازدواج آسان و زندگي شيرين . پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : « النّكاح سنّتي فمن رغب عن سنّتي فليس منّي » : ازدواج سنّت من است و هر كس از سنّت من روي گرداند از من نيست » .
(جامع الاخبار.ص101 به نقل از احکام دو دقیقه ای.محمود اکبری)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم :
بهترین امت من کسی است که جوانی اش را صرف فرمانبرداری از خدا کند و نفسش را از لذت های دنیا باز دارد و آن را متوجه آخرت نماید . همانا پاداش او نزد خدا بالاترین درجه ی بهشت است .
(تنبیه الخواطر . ج 2 . ص 123 )
« اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاری ها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم ، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد شد . »
(آیت الله محمد تقی بهجت رحمه الله علیه)
پسرم ! همانا تو را به ترس از خدا سفارش می کنم که پیوسته در فرمان او باشی و دلت را با یاد خدا زنده کنی و به ریسمان او چنگ زنی . چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه ی تو با خداست اگر سررشته ی آن را در دست گیری ؟
پسرم ! بدان که روزی دو قسم است : یکی آن که تو آن را می جویی و دیگر آن که او تو را می جوید و اگر تو به سوی آن نروی ، خود به سوی تو خواهد آمد . چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز و ستمکاری به هنگام بی نیازی ! همانا سهم تو از دنیا آن اندازه خواهد بود که با آن سرای اخرت را اصلاح کنی . اگر برای چیزی که از دست دادی ناراحت می شوی ، پس برای هر چیز که به دست تو نرسیده نیز نگران باش .
با آن چه در گذشته دیده یا شنیده ای برای آن چه که هنوز نیامده ، استدلال کن ؛ زیرا تحولات و امور زندگی همانند یکدیگرند . از کسانی مباش که اندرز سودشان ندهد مگر با آزردن فروان ؛ زیرا عاقل با اندرز و آداب پند گیرد و حیوانات با زدن .
خویشاوندانت را گرامی دار ؛ زیرا آن ها پر و بال تو می باشند که با آن پروازمی کنی و ریشه ی تو هستند که به آن ها باز می گردی و دست نیرومند تو می باشند که با آن حمله می کنی .
(نهج البلاغه . نامه31 ؛ وصیت امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام)
آیت الله بهجت رحمه الله علیه :
اگر بخواهیم محیط خانه گرم و باصفا و صمیمی باشد ، فقط باید صبر و استقامت و گذشت و چشم پوشی و رأفت را پیشه ی خود کنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد.
1 . جوانان توتی 2 . جوانان اناری 3 . جوانان نارگيلی 4 . جوانان گردويی
1 . جوانان توتی
برای كندن توت بايد درخت را تكان دهيد ، ولی پوست ندارد .
برای جذب جوانان توتی بايد ندا كنيد چون وظيفه شناس است .
2 . جوانان اناری
برای كندن انار بايد بالای درخت برويد ، ولی پوست نازك دارد .
برای جذب جوانان اناری بايد به دنبالش برويد چون زود كدورتش می رود .
3 . جوانان نارگيلی
برای كندن نارگيل بايد بالای درخت برويد ، ولی پوست كلفت دارد .
برای جذب جوانان نارگيلی بايد به دنبالش برويد ، با تشويق و صبوری می آيد .
4 . جوانان گردويی
برای كندن گردو بايد به سرش بزنيد ، ولی پوست تلخ و سفتی دارد .
برای جذب جوانان گردويی بايد به دنبالش برويد ، با تنبيه اخلاقی و قانونی تسليم می شود .
« هر چهار دسته ميوه ، مغزی شيرين دارند ، پس هر چهار دسته جوان قلبی سالم دارند » .
(نكته ها از ميان گفته ها . شعبان علی حيدريان)
پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلم فرمودند : « امتم به سه دسته تقسيم می شوند : دسته ای شبيه ملائكه اند و دسته ای شبيه انبياء و دسته ای شبيه چهارپايان . اما آن ها كه شبيه ملائكه اند كسانی هستند كه تمام همت و سعی و تلاششان صرف سبحان الله و لا إله إلا الله گفتن ( يعنی ذكر و ياد خدا ) می شود و اما آن ها كه شبيه انبيااند كسانی هستند كه همت و سعی و تلاششان به اقامه ی نماز و صدقه و روزه است و اما آن ها كه شبيه چهارپايانند كسانی هستند كه همت و سعی و تلاششان در خوردنی و آشاميدنی و خواب است » .
( مواعظ العدديه . ص 79 )
برخی از آثار اهتمام به صدقه و انفاق
1) صدقه يك نوع بيمه ی معنوی در برابر حوادث است .
2) صدقه گرفتاری پيدا شده را دفع می سازد .
3) صدقه و انفاق روزی را زياد می كند .
4) صدقه و انفاق عمر را طولانی می كند .
5) صدقه و انفاق باعث بركت زندگی می شود .
انوع صدقه
احمد بن فهد حلی صدقه را پنج قسم دانسته است :
اول : صدقه ی مال
دوم : صدقه ی مقام و موقعيت اجتماعی ، كه صدقه ی آن شفاعت نمودن و واسطه شدن است .
سوم : صدقه ی عقل و درست انديشی ، كه ظهورش در مقام مشورت است .
چهارم : صدقه ی زبان ، كه بين مردم در اختلافات سعی در حل اختلاف نمايد و آتش فتنه را با زبانش خاموش كرده و بين افراد اصلاح بدهد .
پنجم : صدقه ی علم و دانش ، و آن بذل كردن علم و دادن آن به اهلش و نشر دادن آن است .
(احكام عمومی . محمد وحيدی )
حضرت علی عليه السلام فرمودند :
« به تحقيق خداوند عزيز و بزرگ بنا می گذارد كه همه ی اهل زمين را به خاطر گناه و معصيت آنان عذاب كند ولی وقتی پيرانی را مشاهده می كند كه به سوی نماز گام برمی دارند و نوجوانانی كه قرآن را فرا می گيرند ، رحمتش آن ها را شامل شده و عذابشان را تأخير می اندازد » .
(بحارالانوار . ج 89 . ص185)